انواع صفحه فرود (landing page)
اختصاصی
در صفحه فرود اختصاصی معمولا از منو و navigation استفاده نمیشه و تمرکز اصلی روی فراخوان عمل (Call to action) هست که این فراخوان میتونه پر کردن یه فرم، دانلود کاتالوگ، ثبت نام و یا خرید محصول باشه. از بین سه دسته بندی لندینگ پیجی که تو این مقاله معرفی شد بدون شک محبوب ترین و اثرگذارترینش صفحه فرود اختصاصی هست که در کمپین های ppc (تبلیغات کلیکی مانند ادوردز)، کمپین های سئو و… مورد استفاده قرار میگیره.
ویژگی و اصول طراحی صفحه فرود اختصاصی عبارت است از :
در این نوع صفحه فرود تمرکز اصلی روی یک عمل تبدیل (conversion action) خاص هست.
نسبت به بقیه صفحات کمترین حواس پرتی رو داره .
فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری به ساده ترین شکل ممکن طراحی میشه.
بسیار هدفمند هست و برای مخاطبان هدف طراحی میشه.
صفحه فرود اختصاصی معمولا به دو دسته تقسیم میشه :
صفحه فرود Lead gen
با ارزش ترین اطلاعاتی که در صفحه فرود lead gen از بازدیدکننده میتونیم بگیریم ایمیل و یا شماره تلفنشون هست که به ما این اجازه رو میدن که از این طریق باهاشون در ارتباط باشیم و بتونیم از طریق بازاریابی به مشتری تبدیلشون کنیم. شرکتی که من توش کار میکنم مدل کسب و کارش lead gen هست و ما به همین روش ضروریترین اطلاعاتی که نیاز هست رو از بازدیدکننده میگیریم تا باهاش ارتباط برقرار کنیم. گرفتن اطلاعات بازدیدکننده در عوض دانلود یه کتاب الکترونیکی و… میتونه راه خوبی برای برقراری ارتباط و در نهایت تبدیل اون بازدیدکننده به مشتری باشه اما برای همه کاربردی نیست. مثلا ما تو صفحات فرودمون در رابطه با خدماتی که ارائه میکنیم اطلاعاتی رو به مشتری میدیم و سعی میکنیم اعتمادش رو جلب کنیم و بعد ازش میخوایم که اگر به خدمات ما نیاز/علاقه داره اطلاعاتش رو توی فرم وارد کنه تا ما در سریعترین زمان ممکن باهاش تماس بگیریم.
ما در عوض این موارد میتونیم از مشتری اطلاعات (مثل ایمیل، شماره تلفن و…) بخوایم :
دانلود کتاب الکترونیک، مقاله آموزشی و بقیه مواردی که مرتبط با بازاریابی محتوا هست.
اشتراک خبرنامه، وبلاگ و…
ثبت نام جهت دسترسی به دوره های آموزشی انلاین، وبینارها و…
درخواست مشاوره
درخواست ارائه خدمات به صورت آفلاین
صفحه فرود Click-through
در لندینگ پیج click-through برخلاف لندینگ پیج lead gen فرمی وجود نداره و در عوض هدف متقاعد کردن بازدیدکننده برای بازدید صفحه دیگه ای هست که در واقع تبدیل (conversion) در اون اتفاق میوفته. معمولا صفحه فرود click-through در فروشگاه های اینترنتی مورد استفاده قرار میگیره تا از این طریق بازدیدکننده با محصول آشنا بشه و اشتیاق و علاقه ای جهت خرید اون محصول پیدا کنه و در نهایت بر روی دکمه ای که در صفحه به عنوان عمل تبدیل(conversion action) وجود داره کلیک کنه تا خرید رو انجام بده.
صفحه فرود click-through برای این موارد کارایی داره :
خرید اینترنتی (با هدایت بازدیدکنندگان به سبد خرید)
ثبت نام برای مشاهده دمو و استفاده آزمایشی از خدمات
دانلود کاتالوگ و یا خلاصه ای از یک کتاب
نویسنده مطلب : مهراد بابایی